Megtalálni a megfelelő szakembert nehéz feladat, de megtartani még nehezebb!
A munkaerőpiac és ebből következően a munkaerőpiaci igények gyökerestül megváltoztak az utóbbi években, sőt dinamikusan változnak jelenleg is. Szerencsére a vállalatok egyre inkább nyitnak az új lehetőségek, megoldások felé, mind a kiválasztási folyamatot tekintve, mind pedig a szakemberek megtartását illetően. Itt pedig jogosan merül fel a kérdés: ha már megtaláltuk a megfelelő szakembert hogyan tartsuk meg hosszú távon?
Megtalálni a megfelelő munkatársat, szakembert
A kiválasztási folyamatban résztvevő szakembereknek is komoly munkával jár megtalálni a vállalat számára megfelelő munkatársakat. Azt általánosságban elmondhatjuk, hogy a kiválasztás során a vállalatok legfőbb célja, hogy olyan szakembert találjanak az adott pozícióra, aki hosszú évekig lesz megbízható, stabil és értékes tagja a csapatnak.
Hogyan tartsuk meg a munkatársainkat?
Manapság egyre fontosabb szempont, a munkahelyi légkör, amely nagyban hozzájárul a munkatársak hangulatához. Mivel életünk nagy részét a munkahelyen töltjük, ezért nem mindegy, hogy milyen hangulatban telik ez az idő. A frusztrált, szorongó közeg biztosan nem jó táptalaja egy munkahelyi közösségnek és általában az ilyen helyekről gyorsan távoznak a kollégák. Tehát, nagyon lényeges, hogy megvizsgáljuk és folyamatosan monitorozzuk, hogy a cégünkben milyen tendenciák, szociális kapcsolatok zajlanak, ugyanakkor tegyünk is rendszeresen azért, hogy ezek pozitívak legyenek és azok is maradjanak. Az bizonyított, hogy egy kiegyensúlyozott légkörben könnyebben lehet megoldani a felmerülő problémákat, ebben segíthet a nyílt és őszinte, asszertív kommunikáció és a támogató vezetők is. A rendszeres visszajelzés, az elismerés is része ennek a rendszernek, amely szintén segít abban, hogy a nehezen megszerzett munkatársat meg is tudjuk tartani.
Az elköteleződés szempontjából lényeges a munka élvezhetősége, hogy a tevékenységekben úgy el lehessen mélyülni, hogy azt már magáért az élvezeti érték miatt folytatni akarjuk. Ehhez természetesen hozzátartozik az is, hogy maga a munka képességeinkhez képest megfelelő legyen, tartogasson kihívásokat, ne váljon egyhangúvá és unalmassá, de emellett ne is érezzük annak a szorongató nyomását, hogy esetleg nem tudunk megbirkózni vele sem szakmailag, sem mennyiségi szempontból.
A pozitív munkahelyi légkört mindenképpen megalapozza a kollégák egymással való jó kapcsolata és az összetartozás érzése. Ehhez nélkülözhetetlenek a közös programok, csapatépítők.
Szintén kulcsfontosságú lehet a megfelelő információ-áramlás, azaz a kollégák lehetőleg ne a folyosói pletykákból értesüljenek a céget érintő történésekkel kapcsolatban. Ezért is kiemelkedő a belső kommunikáció szerepe, a rendszeres, objektív tájékoztatás, valamint a szintén rendszeres, de nem megterhelően sok meeting melyek által a munkavállalók jobban részévé válhatnak a cég életének, jobban megértik, hogy mit miért csinálnak, és ez motiváló lehet a munkavégzéshez.
Munkáltatóként ne feledkezzünk meg a keretek pontos tisztázásáról és a következetességről sem, vagyis, hogy lehetőleg mindenki tisztában legyen azzal, hogy milyen feladat hárul rá, meddig terjed a felelősségi köre, mettől meddig tart a munkaidő és még sok más olyan paraméter, amelyek elengedhetetlenek az önálló munkavégzéshez.
Különféle generációk, különféle igények
Számos vicces TikTok és Instagram videó készült már a különféle generációk munkahelyi szokásairól és viselkedéséről. Ám nem árt tudnunk, hogy valóban van különbség az egyes generációk között a munka világában, ezért is érdemes energiát fektetni megismerésükbe, hiszen így könnyebb a velük való kommunikáció és nagyobb figyelmet fordíthatunk a megtartásra is!
Mi motiválja a baby boomereket? Ők jelenleg a legidősebb korosztály a munka világában. Klasszikus, még a hagyományokra építő munkavállalók, akiknek bizony lépést kell tartaniuk a digitális kor kihívásaival. Legjobban a fizetés, a presztízs és a titulus/rang motiválja őket, emellett versengő típusok. Mivel teljesítményük célorientált, munkájukra pozitív hatással van a közös célmeghatározás, ugyanakkor szívesen dolgoznak csapatban.
Az X-generáció a mai, körülbelül 45 év feletti, 50-es korosztály. Az X-generáció erősen önálló és az individualizmus híve. Megszokták a bizonytalanságot és hogy kénytelenek több lábon állni és rugalmasnak lenni. Munkájukban naprakész információkra van szükségük és szeretnek egyszerre több feladattal is foglalkozni. Fontos számukra a szabad és rugalmas munkavégzés és a rendszeres visszacsatolás.
Az Y-generáció (1980-1995), akiket gyakran „millenáris”-generációnak hívunk. Ők még az X-generációnál is rugalmasabbak. Munkájukban a legjobban a pénz és a karrier motiválja őket, nem túl hűségesek, tulajdonképpen bármikor hajlandóak váltani, ha nem elégedettek az adott munkakörrel. A konkrét célokat és a pontos munkaleírást preferálják, ugyanakkor rugalmasságra és szabad időbeosztásra vágynak. Nekik is szükségük van figyelemre és dicséretre.
A technikai tudás miatt remek munkaerővé válhat a Z-generáció de a hatalmi struktúrával nem tudnak azonosulni és a klasszikus motivációs eszközök sem működnek náluk. Nekik kiemelten fontos a rugalmasság és mivel ők már a digitális kor gyermekei, számukra fontos a gyors információáramlás, ezért gyakran türelmetlenek. A folyamatos visszacsatolás a Z-generáció esetében is igen motiváló tényező lehet.
A különféle életszakaszban lévő munkavállalók igényei
Ahogy a generációkat is más-más motiválja egy-egy munkahelyen, úgy a különféle életszakaszban lévő munkavállalóknak is eltérőek az igényei. Munkáltatóként ezt is szem előtt kell tartanunk, noha ez nem kis kihívást jelent, ha kellően vegyes a csapatunk! Komplex és rendszerint empatikus módon kell hozzáállni a különféle igényekhez, hogy megfelelően működő és jól motivált kollektívánk legyen.
A pályakezdők, mivel általában a Z-generáció tagjai, gyorsan szeretnének haladni, előre lépni, ezért fontos, hogy számukra mindig adjunk perspektívát a szakmai fejlődéshez. Az ő esetükben kifejezetten nehéz balanszírozni a kellő önállóság megtartása és az adott pozícióhoz szükséges betanítás mértéke között. Fontos, hogy ne kontrollként tekintsenek a szakmai iránymutatásokra!
Azok, akik már családosak, kisgyerekesek sokkal jobban preferálják például a home office és a rugalmas munkaidő lehetőségét, amely azért ma már egy általánosságban megfogalmazott igénnyé vált. A családbarát munkahelyek többsége valóban törekszik a munka/magánélet egyensúlyának megteremtésére, így a munkavállalók is jóval pozitívabban állnak hozzá a feladatokhoz és a kihívásokhoz is. Számukra lényeges, hogy ne a munkában töltött idő legyen a mérce, hanem az időre elvégzett feladatok minősége, a határidők betartása váljon fontossá.
Azok a munkavállalók, akik már nyugdíj közelében járnak színes és értékes tagjai lehetnek a csapatunknak. Sok idősebb munkavállaló rendelkezik hatalmas munkatapasztalattal, ezt becsüljük is meg! Mindig szolgálhatnak egy-egy jó tanáccsal, praktikával. Őket például mentori pozícióval motiválhatjuk.